De FAQ van Pers-Wereld is onderverdeeld in vier categorieën: algemeen, persberichten, shopping specials en beeldbank. Hierin zijn de meest voorkomende vragen opgenomen. Staat jouw vraag hier niet bij? Laat het ons weten en neem contact met ons op.
Wij zijn een PR-bureau voor merken en shops. Door het schrijven en versturen van Persberichten, Shopping Specials en het opnemen van persbeeld in de Beeldbank, proberen wij bedrijven in de spotlights te krijgen. Wij werken hierin samen met een vast team van tekstschrijvers en vormgevers.
De perslijst bestaat uit circa 1.250 persrelaties. Hierbij kun je denken aan redacties van tijdschriften, online magazines, regionale en landelijke dagbladen, radio & tv, blogs, fora, freelancers en stylistes. Per persbericht maken wij een selectie, zodat alleen relevante contacten het bericht ontvangen.
Onze perslijst bestaat uit contacten uit Nederland en België. We hebben de meeste perscontacten in Nederland.
Pers-Wereld geeft geen garanties. Met het versturen van een Persbericht of Shopping Special of het laten opnemen van persbeeld in de Beeldbank, probeer je op basis van free publicity in de media te komen. Naast de nieuwswaarde zijn factoren als uniciteit, actualiteit, originaliteit, betrouwbaarheid, USP’s en mooi professioneel beeld van belang.
Nee. In de Beeldbank kun je de statistieken inzien, zodat je weet waar en wanneer je een publicatie kunt verwachten. Bij een download uit de beeldbank ontvang je automatisch een e-mail, zodat je eventuele publicaties zelf in de gaten kunt houden. Mochten wij een vermelding spotten of toegestuurd krijgen, zullen we dit naar je doorsturen.
Persberichten verstuur je om nieuws te brengen. Denk aan een lancering, speciale collectie of nieuw product. Daarnaast kun je inhaken op feestdagen of een specifiek thema (bv: Sinterklaas, Kerst, back-to-school, duurzaamheid). Zelfs al heb je niet altijd wereldnieuws te brengen… nieuws kun je ook creëren! Pers-Wereld denkt hierin graag met je mee.
We vragen je de bestelling online te plaatsen. Daarna ontvang je een bevestiging en factuur en kunnen we aan de slag. Zodra het idee concreet is gaan wij het bericht schrijven. Er volgt een versie in Word en vanuit hier kunnen we aanpassen totdat er een definitieve versie uitrolt. Deze maken we multimediaal op met beeld, links en een voetnoot en wordt uitgestuurd naar onze persrelaties.
Normaal gesproken zit er tussen het verstrekken van de opdracht en het schrijven / versturen van het persbericht ongeveer 2 weken. Dit is afhankelijk van de drukte van dat moment, of het beeldmateriaal akkoord is en hoe snel er geschakeld kan worden.
Wij maken het persbericht multimediaal op (met beeld en links) en sturen uit via de betaalde versie van Mailchimp. Onder elk bericht wordt een voetnoot opgenomen met onze contactinformatie en een link naar de beelden in de beeldbank. Reacties en aanvragen die binnenkomen n.a.v. een uitgestuurd bericht zullen we altijd met je bespreken.
Nee. Wij versturen enkel persberichten die Pers-Wereld zelf heeft geschreven. Wij hanteren hiervoor een vast format en eigen schrijfstijl. Uiteraard kunnen wij het persbericht wel gebruiken als input om het bericht te (her)schrijven.
Pers-Wereld maakt Shopping Specials zoals je ze kent uit tijdschriften. We bedenken hiervoor sprekende thema’s en gebruiken producten van merken en shops die zich hiervoor aanmelden. Een originele manier om mooi beeldmateriaal en producten te presenteren!
Voor het uitsturen van Shopping Specials gebruiken we hetzelfde persbestand als voor persberichten. Uiteraard wordt er per thema een selectie gemaakt van relevante perscontacten. Uitsturen doen we via de betaalde versie van Mailchimp.
Een voordeel van een Persbericht is dat dit enkel over jou gaat. Je brengt een ‘verhaal’ over je eigen bedrijf, product of merk en laat meerdere beelden zien. Een Shopping Special bestaat alleen uit beeldmateriaal en deel je met andere deelnemers. We laten beeldmateriaal zien binnen een bepaald moodboard. Dit is een perfect middel om de focus te leggen op een specifiek product of beeld om in de spotlights te krijgen.
In de beeldbank vind je de beelden uit Shopping Specials terug in de categorie ‘Shopping Specials’. Daarnaast worden beelden ook individueel gecategoriseerd en getagd, zodat ze op verschillende manieren benaderbaar zijn.
Voor de shopping specials werken wij met strippen. Je kunt een losse strip of strippenkaart van 5, 10 of 15 strippen bestellen. Het systeem is simpel: per product / beeld wordt er een strip afgestempeld. Strippen die je overhoudt kun je meenemen naar thema’s die nog gaan komen.
Check het online overzicht voor komende thema’s. Wij voegen regelmatig nieuwe onderwerpen toe. Mocht je iets missen of een idee hebben? Laat het ons weten, we staan open voor leuke suggesties.
In de Beeldbank van Pers-Wereld kunnen merken en shops beeldmateriaal laten opnemen in Hoge Resolutie. Dit beeld kan kosteloos worden gedownload door freelancers, redacteuren, stylistes en andere perscontacten. Uiteraard in ruil voor publicatie met vermelding van naam en/of url van de aanbieder. Zodra een persrelatie een beeld downloadt krijgt je als shop/merk hiervan een melding in je account. Zo kun je zelf in de gaten houden waar en wanneer je publicaties kunt verwachten.
Webwinkels, merken, distributeurs en/of agentschappen kunnen beeldmateriaal laten opnemen in de Beeldbank.
Beeld in Hoge resolutie kan kosteloos worden gedownload door redacties, freelancers, stylistes of andere persrelaties. Perscontacten moeten hiervoor een account aanmaken, zodat we altijd kunnen nagaan wie er beeld gaat gebruiken. Beeld mag alleen worden gepubliceerd met vermelding van naam en/of url van de aanbieder.
Nee. Pers-Wereld zal de beelden uploaden. Wij hebben hiervoor gekozen zodat we 1 format kunnen aanhouden en alle beelden op dezelfde manier kunnen tonen.
Pers-Wereld is niet verantwoordelijk voor onrechtmatig gebruik van beelden. Voorkom problemen en zorg ervoor dat je enkel persbeeld aanlevert waarvan je weet dat je dit legaal mag gebruiken. Vraag vooraf toestemming aan het merk en/of de fotograaf, koop je beeld of maak je beelden zelf.
Beeldmateriaal moet officieel 300 DPI zijn. DPI staat voor ‘dots per inch’ en geeft aan hoeveel puntjes er op een oppervlakte van 2,54 centimeter zitten. Hoe hoger het DPI is, hoe duidelijker de afdruk. Met name voor printed media zijn grote bestanden belangrijk; hoe hoger het DPI, hoe duidelijker de afdruk. Wij houden minimaal 1200 x 1200 pixels aan, maar ontvangen beeld het liefst groter.
Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het beeld. Sfeerbeeld kan prachtig zijn, maar belangrijk hierbij is dat het om mooi, rustig en professioneel beeld gaat. Een combinatie van product- en sfeerbeeld is vaak perfect, zodat je een mix kunt laten zien. Pers-Wereld denkt hierin graag met je mee.
Beeldmateriaal staat 6 maanden in de beeldbank en gaat daarna automatisch offline. Voordat een beeldserie offline gaat ontvang je een seintje per e-mail. Dan kun je zelf besluiten of je een nieuwe beeldserie wilt laten opnemen of de huidige beeldserie wat langer actief wil laten staan.
Als je beeldmateriaal laat opnemen in de Beeldbank, maken wij een uniek account voor je aan. Hierin kun je zien welke beeldseries er actief zijn, wat de looptijd is en welke beelden er zijn gedownload. Als er een beeld is gedownload, ontvang je hiervan ook een seintje per e-mail.
Nee. Redacties downloaden persbeeld soms lang voordat een titel uitkomt. Daarom is het van belang dat informatie correct in de Beeldbank staat. Als er toch iets aangepast moeten worden, kun je hiervoor een verzoek indienen. Tussentijds beelden wisselen is niet mogelijk, je kunt er wel voor kiezen een nieuwe beeldserie te laten opnemen.