Dat generatie Y met duurzaamheid bezig is wisten we wel. Maar dat 75% van hen de komende weken specifiek op jacht gaat naar groene cadeaus, is een buitenkans voor duurzame ondernemers. De nieuwe generatie is uitgekeken op spullen van lage kwaliteit gemaakt in lagelonenlanden. Eerlijk gemaakte kwaliteitsproducten, waarbij rekening wordt gehouden met het milieu. Dat is waarmee je de kopers naar je winkel kunt krijgen deze feestdagen!
Dit is de uitkomst van het onderzoek dat Ukje liet uitvoeren onder haar klantenbestand. Het lifestylemerk ontwerpt en produceert hoezen voor A-merk babymeubels, zoals de Tripp Trapp-kinderstoel van Stokke, de wipstoel van BabyBjörn en de meeste autostoeltjes. Ukje vroeg haar klanten waar ze bij het aanschaffen van cadeaus specifiek op letten. Opmerkelijk is dat het merendeel aangaf duurzaamheid het belangrijkste te vinden.
Duurzaam cadeau
Dat 80% van de mensen dit jaar kiest voor ‘groene’ cadeaus kan Ukje goed begrijpen. Bij het hoezenwalhalla voor babymeubilair is duurzaamheid enorm belangrijk. Zo geef je kindermeubels een tweede leven met een Ukje hoes. Je voorkomt slijtage en voorziet een 2e-hands exemplaar binnen no-time van een compleet nieuwe look. Een deel van de gebruikte stoffen zijn biologisch en verzendzakken zijn composteerbaar. Daarnaast is het merk onlangs een samenwerking aangegaan met I-did waarbij de gebruikte hoezen worden gerecycled tot vilt. En 1% van de omzet gaat naar het goede doel. Bij Ukje zijn ze al helemaal om. Op naar een groen december!
Ontspullen!
Een ander leuk feit is dat 40% van de respondenten het liefst iets wil vragen voor zijn kind of huisdier. We zijn dus niet alleen groen bezig, maar denken ook aan de ander. Verder is 60% het afgelopen jaar bezig geweest met ‘ontspullen’. Deze trend neemt steeds serieuzere vormen aan. Want waarom zou je jezelf vermoeien met rommel om je heen? Best een goed idee. Ruim op voor 1 december en begin met een opgeruimd gevoel aan de feestdagen!
Over Ukje
Wat begon met het ontwerpen van een knalroze wipstoelhoes voor haar eigen baby, is nu ruim 8 jaar later uitgegroeid tot een hoezenwalhalla voor babymeubilair. Niet voor niets is Sifra Douma, directeur van Ukje, dagelijks bezig met de sterke internationale groei van haar bedrijf. Het doel is Happy Family’s; een makkelijker en mooier gezinsleven. Dat wordt nu ook een groener gezinsleven! Ukje is een Fairmade product waarbij de naaisters een eerlijk loon krijgen. Daarnaast doneert het bedrijf 1% van de omzet aan de charitatieve instelling Compassion. Hierdoor krijgen er nu 18 kinderen in Peru onderwijs, eten en gezondheidszorg. Ben je benieuwd naar Ukje? Lees dan meer op www.ukje.nl.