PERSBERICHT – Ouders onderschatten risico zon voor kinderen, Australische methode biedt uitkomst

Ouders onderschatten risico zon voor kinderen, Australische methode biedt uitkomstBureau PanelWizard heeft in opdracht van UV-Fashions een onderzoek uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders over hun awareness omtrent zongedrag. De resultaten worden beschreven in het ‘Nationale Zonrapport 2020’. Hieruit blijkt dat 90% van alle Nederlanders weleens is verbrand in de zon en maar liefst 50% is weleens zwaar verbrand. De kinderhuid is extra kwetsbaar en verbranding geeft een dubbel zo groot risico op huidkanker. Toch weet 43% van de moeders en 63% van de vaders dat niet.

In tien jaar tijd is het aantal mensen met de diagnose huidkanker verdubbeld, in 2019 ging het om bijna 70.000 mensen. Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. Blootstelling aan te veel uv-straling is de belangrijkste oorzaak van huidkanker. Door het zongedrag aan te passen, is het risico op huidkanker vele malen kleiner.

Kinderhuid extra gevoelig
De kinderhuid is extra gevoelig voor de zon. “Kinderen die voor hun achttiende verbranden, hebben twee keer zoveel kans om later huidkanker te ontwikkelen”, vertelt Jan Willem van der Sterre van UV-Fashions en opdrachtgever van het onderzoek Nationale Zonrapport 2020. “Ik ben geschrokken van de uitkomsten. 60% van de ouders geeft aan dat hun kind weleens verbrand is in de zon. Bij bijna 10% is er sprake van zware verbranding. Een kwart van alle ouders heeft geen zonnebrand bij zich als ze zomers met de kinderen buiten de deur zijn.”

Mannen en jongeren smeren minder
Als zij zonnen, smeert 42% van de vrouwen zich om de twee uur of vaker in. Bij mannen blijft dit percentage steken op 33%. Bijna 40% van de vrouwen gebruikt dagelijks een product met een SPF-beschermingsfactor voor het gezicht. 17% van de mannen doet hetzelfde. Opvallend is dat jongvolwassenen het minder nauw lijken te nemen met zonbescherming. Gemiddeld is de helft van alle Nederlanders weleens zwaar verbrand. Onder de dertig jaar gaat het om 63%. Ook zont deze groep het meest van alle leeftijdscategorieën op het heetst van de dag (72% tegen 53% gemiddeld).

Vader overleden aan huidkanker
“Ik heb van dichtbij de impact van huidkanker meegemaakt”, vertelt Jan Willem. “In 2006 werd bij mijn vader een melanoom ontdekt. Een jaar later overleed hij.” Een paar jaar later ging zijn zus op zoek naar een UV-beschermend pakje voor haar dochtertje. “Dat bleek in Nederland niet te koop, dus besloot ik het zelf te importeren. Mijn persoonlijke missie was geboren.” Tien jaar later is zijn bedrijf UV-Fashions marktleider op het gebied van UV-beschermende kleding en accessoires in Europa.

Het is de missie van Jan Willem om ouders bewust te maken van de risico’s die hun kinderen en zijzelf lopen. En hij is grondlegger van de Australische methode; ‘eerst kleren, dan smeren’. UV-beschermende (zwem)kleding vormt de basis. Het goed insmeren van de onbedekte lichaamsdelen volgt als aanvulling daarop. UV-beschermende kleding biedt de beste bescherming tegen de zon. Deze kleding houdt 98 % van de schadelijke uvA- uvB-straling tegen. Slechts 18 % van alle Nederlanders is hiervan op de hoogte.

Highlights onderzoek
In het onderzoek van UV-Fashions is een aantal ‘zon-feiten’ aan de deelnemers voorgelegd. De kennis over zon en zonbescherming laat te wensen over, zo leert het onderzoek:

Wolken laten 80% uv-straling door
Twee op de drie Nederlanders weten niet dat je ook op een bewolkte dag kunt verbranden. Wolken laten 80 % van de uv-straling door. Op een bewolkte dag gebruikt maar 15% een zonnebrandcrème.

UV-straling gaat door glas heen
Ruim 35% weet niet dat ook achter glas uv-straling invloed heeft op de huid.

Het duurt een half uur voordat zonnebrandcrème beschermt
Dat je met zonnebrand moet smeren ruim voordat je de zon ingaat, weet 57% niet. Er is een groot verschil tussen mannen en vrouwen. Maar liefst 64% van de mannen weet dit niet en 50% van de vrouwen.

Elke verbranding laat diepe littekens na
Bijna de helft (46%) weet niet dat de huid diep in de huid littekens aanmaakt iedere keer dat de huid verbrandt. Het risico op het krijgen van huidkanker neemt hierdoor toe.

Over UV-Fashions
Op het gebied van uv-beschermende kleding en accessoires in Europa is UV-Fashions de grootste webshop en leverancier. Nadat Jan Willem van der Sterre zijn vader verloor aan de gevolgen van huidkanker, besloot hij om zich volledig toe te leggen op het creëren van bewustwording op uv-gebied, en om een bijdrage te leveren aan huidkankerpreventie. De missie van UV-Fashions is het voorkomen van huidkanker en het bieden van vrijheid in de zon, aan iedereen met een medisch huidprobleem. UV-Fashions is distributeur van de merken: Coolibar, JUJA, Rigon Headwear, Snapper Rock, Playshoes, Beverly Kids, Ki Et La, en Babiators.


Extra afbeeldingen:

Beeldmateriaal in Hoge Resolutie kan direct worden gedownload uit onze Beeldbank (maak hiervoor eenmalig een account aan).

Voor meer informatie, interviews, fotoshoots of kortings- en/of winacties kunt u contact opnemen met Pers-Wereld.